life (70) wisdom (38) quotes/poems (32) family (28) events (22) Ramadhan (19) iiu (19) marriage (19) books (17) memories (16) stories (14) dreams (12) children (7) sightseeing (6) photoshop (5) skills (5) works (5) That Turning Point That Journey (2) Utau (2) cooking (2) ayat cinta <3 (1) vacation (1)

Monday, December 19, 2011

Kekuatan

Mohon ya Allah, diberi kekuatan untuk seminggu lagi.
Melalui hari-hari sukarnya untuk mujahadah.
Apatah lagi istiqamah...
Sabar duhai hati.

Sunday, December 18, 2011

Manisnya Ukhuwwah


Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah!

Sepanjang setahun bersama, pelbagai ragam dan gaya dapat dilihat. Sepanjang setahun bekerjasama, pelbagai sifat dan perangai dapat dikenal-pasti. Sepanjang setahun ini, banyak pengalaman dan pengajaran kita hadapi bersama.

Masya Allah....

Terasa singkat sungguh masa bersama. Akhirnya kita pergi bertebaran di muka bumi kuliyyah ekonomi. Tapi itu semua tidak memutuskan salam persahabatan dan perkenalan selama setahu. Tika bersua, kita tersenyum. Tika bertemu, kita bertukar-tukar berita. Terima kasih adik-adik, kakak-kakak, teman-teman atas huluran kasih dan mahabbah yang tidak terhingga. Terima kasih adik-adik, kakak-kakak, teman-teman atas sekalung perkenalan, selaut ukhuwah.

Kalian adalah salah satu asbab untuk saya terus berjuang dalam jalan ini. Laungan semangat dan pelukan sokongan sangat2 dihargai. Islamic Unity always in my heart. Love you guys, Love IU!

Walaupun, hakikatnya saya bukanlah orang yang pandai bertutur bicara, bermanis mulut, bersenda-gurau, tapi  bersama kalian, segalanya cair. Kerananya kalian sangat berharga. Semoga kita berjaya menempuh perjalanan sebuah kehidupan sebagai seorang pelajar dan juga hamba.

Memori bersama itu indah kerana manisnya ukhuwah kita.Jazakumullah khairan kasiran.

Friday, November 25, 2011

Alahai adik2

Nadya menunggu dan terus menunggu. Seorang pun tidak kelihatan lagi. Alahai adik-adik. Dimanakah kalian? Kesabaran semakin menipis. Nadya cuba menghubungi mereka. Tetapi hampa! Diteruskan juga kerja-kerja yang memerlukan khidmat mereka, tanpa mereka. Nadya cuba menghiburkan hati dengan dendangan irama yang di ingatinya.

Orang yang hadir semakin ramai. Baru sahaja Nadya ingin kembali menghubungi mereka, kelihatannya mereka datang. Tersenyum-senyum. Faham sangat Nadya dengan makna senyuman itu. Bukan Nadya tidak maklum. Nadya sudah melakukan tugasan ini bersama-sama mereka selama hampir setahun. Alahai adik-adik. Kalau-kalau kalian terus tersenyum, lenyap terus rasa marah Nadya.

Alhamdulillah, Nadya panjatkan kesyukuran atas perjalanan kerja yang lancar, walaupun mereka lewat hadir. Nadya memahami situasi yang mereka hadapi. Betul.Betul. Tapi janganla cuba-cuba untuk terus buat begitu lagi! Terima Kasih ya adik-adik.

P/S: Certia yang direka sedikit berkaitan dengan yang hidup, tapi bukan yang mati. Sekian!

nota kaki:
Merindui adik-adik di sekolah menengah yang menghiburkan hati dikala duka dan marah. (sebab kalau gembira, memang terhibur sudah) Yang sama-sama terlibat dalam satu persatuan. Yang banyak membantu dan memberi sokongan. Yang cuba memahami diri yang agak emo. Yang mampu membuatku tersenyum kembali ketika marahku memuncak. Aduhai adik-adik, dimanakah kalian? Sekarang aku merasai perasaan itu lagi. Bertambah rindu pada kalian. Semoga mereka berada dibawah lindungan-Nya.amin

Monday, November 21, 2011

belajar ikhlas

Situasi 1:

Sano-senpai: Yuko-chan, pelan kita hari itu tak jadi. Kita tukar jadi begini...begitu...begini...Kita kena siapkan cepat. Submission sudah dekat.

Yuko:*mengangguk-angguk, sambil berfikir, malam ni ada discussion, esok ada exam, bla..bla..bla.bila nak buat*hmmm

Sano-senpai: Terima kasih. Nanti dah siap inform. *berlalu pergi meninggalkan Yuko*

Yuko: Hmmm...camne nak buat ni?...Tapi kalo siap cepat, mesti Sano-senpai suke, mesti die puji punya!lagi2 kalo kemas dan teratur.

***
Situasi 2:

Akira sedang dalam perjalanan menuju ke surau.Waktu maghrib sudah masuk. Sesampai sahaja di surau kolej, kelihatan beberapa pelajar sedang bererehat-rehat di dalamnya. Usai mengambil wudu', Akira menunaikan solat sunat. Pelajar yang lain mula bergerak untuk mengambil wudu'. Setelah selesai solat sunatnya, Akira meoleh ke kiri dan kanan. Melihat-lihat, kalau-kalau, ada yang akan menjadi imam buat solat asar. 'Ish...kalo jadi imam ni, mesti orang kagum...mesti derang puji suara aku...'

***

Agak-agak, pernah tak terdetik rasa seperti dua situasi diatas?Tipuuuu kalau tak pernah...(mugkin juga korang memang pandai jaga hati => )

Percaya tak percaya, dua situasi diatas boleh menyebabkan kita hilang rasa ikhlas. Setiap perkara yang kita sandarkan perbuatan itu kerana Dia, Insya Allah ada balasannya. Sebab, ianya dikira ibadah. Apatah lagi kalau kita ikhlas melakukannya. 

Tapi bila unsur-unsur diatas datang mengetuk pintu hati, rosaklah ibadah kita. Hatta mungkin lain pula yang kita dapat. Ushakan hati supaya belajar ikhlas dalam apa jua keadaan. Terima pujian dari orang seperti angin lalu. Jangan mengharapkan ganjaran dari manusia, tapi dari Dia yang Maha Besar. Bak kata abah dalam gurau ketika berbuka puasa; "kalau orang puji banyak2 campak pasir" Untuk? kita jaga hati, jaga amal, supaya tidak ada unsur lai menerjah hati

Bila sedikit tersasar, kembali kepada niat asal, Lillahi Ta'ala. Insya Allah, semoga usha kita diberkati dan dirahmati. Ya bukan mudah untuk memupuk ikhlas, tapi tak mustahil. Jangan dilihat pada outcome, tapi apa yang kita dah buat untuk sampai kepada outcome itu.

Belajar untuk ikhlas.

Saturday, October 8, 2011

It can't never be the same

After long hesitation.
I realize,
It will never be the same
As before.
Though we really want to maintain it
It changing.
From yesterday to today and to tomorrow
And it's vexing
For it can never be the same as ever

Monday, October 3, 2011

...

"I believe in Intuition and inspiration. At time I feel certain that i am right while not knowing the reason. Imagination is more important than knowledge, because knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world"


-Albert Einstein-






"I believe in Intuition and Inspiration and Aspiration. At time i feel certain that i am right while not knowing the reason. Imagination is equally important as knowledge, because although imagination embraces the entire world, knowledge will brought me down to earth back, when i soar too high lost in the dreams"

-Sirr-

Friday, September 9, 2011

A Little Princess

credit to Mr.Google
Assalamualaikum!

Kepada pembaca blogger sekalian =)

Kali ini mahu berkongsi satu buku classic English yang telah Sirr baca bulan lepas. Buku cerita ini berjudul A Little Princess yang di tulis oleh Frances Hodgson Burnett. 

Seperti entry sebelum ini, setiap buku bahasa inggeris akan Sirr ulas dalam bahasa melayu.  

A Little Princess ini berkenaan seorang gadis yang berasal dari India. Nama dia Sara Crewe. Dia di hantar ke London untuk meneruskan pengajiannya di rumah Miss Minchin dan juga atas sebab keadaan di India yang kurang baik untuk kesihatan Sara.

Di rumah berasrama Miss Minchin, Captain Crewe, bapa Sara meminta Miss Minchin supaya menyediakan bilik yang terbaik dan perkhidmatan yang terbaik buat anaknya Sara. Miss Minchin dengan tidak rela hatinya menyediakan segala kelengkapan buat Sara, dengan harapan Captain Crewe akan memberi bayaran berlipat kali ganda berbanding bayaran-bayaran pelajar lain.

Namun, disebabkan Kesihatan Captain Crewe merundum dan akhirnya meninggal dunia disebabkan menguruskan lombong diamond yang akhirnya tidak menjadi, Miss Minchin tidak mendapat bayaran yang diharapkan.

Pada sambutan hari lahir Sara, berita sedih itu dikhabarkan kepada Sara dan Sara dipaksa untuk bekerja sebagai pembantu rumah. Malah, Sara juga diarah untuk mengajar kanak-kanak bahasa France. Dia diberi makan yang sedikit dan dipaksa untuk bekerja keras.

Sara yang dilahirkan dan dibesarkan dalam kehidupan yang penuh mewah terpaksa menempuh perubahan hidup yang drastik. Dia tinggal di loteng dan dibekalkan dengan tilam keras dengan sehelai selimut nipis untuk melindungi dirinya dari musim sejuk di London.

Sara, seorang gadis bijak dan mempunyai hobi yang pelik. Dia suka membaca dan bercerita. Dari minatnya ini Sara mempunyai imaginasi yang tinggi. Dia akan membayangkan dan mengubah pandangannya terhadap bilik barunya demi menghiburkan hatinya. Itulah hobi saya.

Semenjak di tempatkan di loteng, Sara selalu membayangkan dia berada di penjara, bersama teman pembantu rumahnya. Mereka membayangkan satu hari nanti mereka akan berjaya keluar dari penjara ini.

Sara, sejak dari dia mendaftar di rumah-sekolah ini, pelajar-pelajar lain memanggilnya dengan panggilan puteri, kerana aura yang Sara ada dan peribadinya yang baik dan mengambil berat. Sara meneruskan 'permainan' ini dan membayangkan dirinya menjadi puteri. Dia akan cuba untuk melakukan apa yang akan dilakukan oleh seorang puteri sebenar apabila berhadapan dengan situasi yang getir.

Sara, seorang gadis yang baik. Walaupun dia dilahirkan dan dibesarkan di tengah-tengah kemewahan. Kekayaan tidak membutakan matanya untuk bersenang-senang seorang diri. Dia berkongsi kegembiraan dan kekayaannya dengan semua.

Semasa berhadapan dengan kesusahan, Sara menghadapinya dengan berani. Walaupun kadang-kala, 'permainan'nya tidak mampu menghiburkan hatinya, bila dia sangat letih dan lapar.

Buku ini sangat terkenal sehingga di adaptasikan menjadi anime! Pada mulanya Sirr menyangka buku ini datangnya dari Jepun, kerana lebih dulu menonton anime. Bila membaca buku ini, hati tersentuh. Ada nilai-nilai kemanusiaan yang kita boleh ambil. Bukan sekadar hiburan dikala kebosanan.

Nak tahu apa kesudahan Sara, Jom baca A Little Princess =D

Sirr jamin, tak bosan punya! Memang berbaloi =)

Selamat membaca!

Sunday, August 21, 2011

Tidur


S: ...but it can be wen u r not having enought sleep, ur in pain..too cold o r too hot u r not mentally stress(as u aware that u r stress) but ur bodily stress. is my explanation ok?

Me: jadinya kalo body kite stress, penyelesaian nya? i understood ur explaination =)

S: takut too medical yg menyebbkan org x paham..sbb if im being too medical..that would be some kind of crime kot(coz kiteorg blaja, in psycology..klo bg tau pesakit penyakit patient, kite kne gne petient language..not doctor language
S: if u have sleepless nite, tido, scukupnye, or treat the insomnia...if u r in pain, take painkiller...if u got problem wif o fren, solve it right away

Me: painkiller is prohibited for me. pain killrer kan adik beradik panadol...is it? how to treat the insomnia? in the 1st place, how do we know we have it?

S: oh..wat bout, traditional way of treating ..let say insomnia.u do excercise in the evening, n b4 sleep, take a glass of milk.n ade satu doa yg lebeh kurang maksud: ya Allah, mlm telah berlabuh, bintang tlh melabuhkan tirai, n semua makhluk telah tidur.tidurkan lah ak spt mrk.(oh, lame dh doa nih..lpe ayat asal die camne)
S: Ya Allah! Telah lenyap segala bintang. Telah tenang segala mata (tidur), sedang Engkau hidup dan menguasai, tidak datang kepadaMu mengantuk dan juga tidur. Ya Tuhan yang hidup lagi menguasai, tunjukilah hatiku dan tidurkanlah mataku.

S: hoho..found it..tu ayat asal die. so, ko insomnia ke?

Me: thanks for the du'a...should be not la~huhu

S: oho..so, wat else?anything..

Me: aku boleh nak tido if i want to...but sometimes aku tahan tidoq =p hmm...

S: oo..et least 2 hour per day kne tido

Me: at least eh? bukan 5 hours?

S: coz nak ckpkan aroud 2 sleep cycle yg optimum...hm..tu pandangan ak yg muslim nih.

Me: ooo

S: sbb klo ikutkan, time kite tido, example..from 12 tgh mlm smpai 6 pagi
tu..atleast ade la dlm 4-5 cycle kite tido.cycle means, dlm mase, 30-45 min mungkin jgak 1 hour(diff ppl difrent time for 1 full cycle)
kite akan menjalani 3-4 phases of sleep

Me: whoah~

S: the best sleep is..wen it is composed only up to 3rd phase

Me: bukan kite terus tido la maksudnya? guling2 atas katil dulu camtu?=)

S: n this type of slees wic is the optimal sleep..will occur only at the beginning of our sleep
guling2 atas katil is not part of the sleep phase.it counted after u fall asleep
wic is around 3 oclock..
it canbe few min before n after that time too
coz as i said..diff pl got their own sleep cycle time

Me: camne nak tau da masuk phase 3 tu?

S: phase 3 ni la kite panggil sbagai deep sleep.time pase ni kite senang tejage..n klo kite tejage..kite x rase ngantuk pon..kan kengkadang kite tejage tgh mlm..
tu, tandenye kite dlm deep sleep latu..

Me: ooo...cam susah je nak dapat deep sleep tu kalo duk asyik mimipun cm2

S: sbb tu..bg ak..klo muslim point of view..ak consider 2-3 hours slep la kot.sbg time yg atleast we have to go n sleep



S: oh..x shh..sbb evry cycle kite mmg akan alami 3rd pahse tu.meh ak terang lg sket
cth..katekan ko nye 1 cycle is 45 min. 1st ten min, is 1st phase. the next 10 min is 2nd
n da next 30 min is the 3rd..oh srry silap ingatan..90-130 min la.silap plak..sbb 45 kan 9 klo kat jam tu huhuhu
klo early night..wic is dr 12 tgh mlm tu sampai la ko completekan 2nd cycle ko
biasenye xde 4th phase.
S: n 4th phase ni..ak consider bad phase la..sbb die ade banyak after 2nd cycle n on.phase ni menyebbkan kite mls bangun pagi
bile kite dikejutkan time pagi, kite rase cam berat nak bangun kan?tu la tu..sbb dh banyak dh kite tido sebno nye..n dah enough pon tide sebnonye..tapi 4th phase ni bg kite rase,,arghh ak x ckp tide lg
gi tu laaa

some of the conversation between me and her. well there is so much information that i dare not delete it without copying it from ym! I wish to share this with everyone, though  our conversation quite disorganize. Sorry for the inconvenient.

Wednesday, August 3, 2011

Ramadhan Kareem, Ramadhan Mubarak

@Bandar Bersejarah, Melaka

Thursday, July 7, 2011

Perjalanan...


Aku melangkah
Setapak demi setapak
Mengorak langkah perlahan-lahan
Mengheret diri
Menuju jalan yang satu

Sekejap-sekejap
Aku menoleh
Sekejap-sekejap
Aku berhenti

Bertanya
Apakah benar ini jalanya?
Apakah betul langkah kakiku?
Adakah akan sampai aku pada Penghujungnya?

Kemudian
Sekali lagi kakiku melangkah
Sedikit pantas
Mungkin yakin dengan jalan ini
Sekali-sekala berlari laju
Ingin pantas sampai ke destinasi

Aku tersungkur
Dek keghairahan berlari
Tidak sedar batu menghalang
Tidak nampak duri nan tajam
Menangis teresak
Dek kesakitan yang terasa

Bangkit semula
Perlahan-lahan
Mengorak langkah lagi

Perjalanan ini masih panjang
Kapan kan tiba pada Penghujungnya?
Aku jua tidak mengetahuinya

Perjalanan ini masih panjang
Sedikit demi sedikit
Aku mengorak langkah
Meneroka jalan penuh liku

Kadang-kala putus asa mengetuk pintu
"Berhentilah...berehatlah..."
Namun,
Tangan-tangan yang memimpin
Tangan-tangan yang menghulur
Tangan-tangan yang membantu
Memberi semangat
Kepada kaki untuk terus melangkah

Biar letih, mengah dan penat
Kaki ini terus melangkah
Biar letih, mengah dan penat
Semangat membara
Bila melihat tangan-tangan disisi

Kapankan malap semangat ini?
Moga ia terus menyala
Supaya kaki terus melangkah
Tiba di destinasi

Perjalanan yang panjang
Tidak ketahuan penghujungnya...


tinta keyboard:
22 tahun mengorak langkah di bumi-Nya
Semoga amal diterima
Semoga dosa diampunkan
Bergembiralah kerana telah dipilih untuk hidup dijalan-Nya! 

Monday, June 20, 2011

Tribute to...

...Nenda Tersayang (III)

15 Jun 2011

2.00 a.m
Sampai di rumah Busu, Taman Melewar 3 dari rumah Nyai. Rumah Nyai penuh dengan sanak-saudara yang datang dari Kl-Gemas. Jadi kami menumpang di rumah Busu. Pukul 4.30 a.m kena bangun untuk ambil adik-adik yang datang dari Penang dan Perak.

7.00 a.m.
Kami bersiap untuk ke rumah Nyai. Hari ini urusan pengebumian Nyai. Seusai bersarapan dan membantu apa yang termampu, aku dan adik-beradik pergi berjumpa Nyai. Membacakan Yasiin untuk Nyai. Semoga ruh Nyai tenang dan damai. Doaku di dalam hati.

Rumah Nyai kian penuh. Keluarga Wak long datang satu keluarga. Saudara-mara yang tinggal di Parit Rasipan turut mengunjungi rumah ini. Urusan memandikan Nyai berlangsung. Aku tidak sanggup untuk ke ruang tamu lagi. Sehingga tiba saat Kak Yah memanggil kami untuk kucupan terakhir. Melihat wajah Nyai yang begitu tenang. Aku menjadi sebak kembali. Air mataku tidak berhenti turun. Tiada kata dapat di lafazkan. Ku kucup dahi Nyai dan ku usap kepala Nyai. Maafkan aku...maafkan aku Nyai...

Ku iringi solat jenazah. Buat pertama kalinya dalam hidupku! Ya...ketika allahyarhamah Wak long dan Cik yat meninggal dunia tiga tahun dan dua tahun yang lepas. Aku tidak sempat unutk turut solat jenazah. tidak sempat untuk melihat mereka buat kali terakhir.

Hari ini dan semalam, sungguh syahdu buat diriku. Sungguh, akhirnya Nyai mengikut jejak anak-anaknya setelah beberapa kali bermimpi berjumpa mereka. Kami bergerak ke kubur. Saat keranda turun ke liang lahad, aku redha. Ya Allah, Engkau lebih menyayangi Nendaku. Engkau menyambut Nendaku dan menghilangkan kesengsaraan dan kesakitan yang ditanggungnya. Engkau berikannya kematian yang baik.

Pedih hati mendengar rintihan bapa saudaraku yang kurang sihat; "Long, abahnya dah takda...Kita tinggal sorang je..." Nyai...

Alhamdulillah, Allah memudahkan urusan. Contoh orang baik dan diredhai Allah. Segala urusan dipermudahkan. Semoga urusan di dalam kubur juga dipermudahkan.amin.

Pulang dari pengebumian, baru berkesempatan duduk bersama abah. Menghayati perasaan seorang anak. Yang cukup tabah menghadapi pemergian bonda tercinta. Sebagai anak sulung lelaki, di hadapan adik-adik, abah memberi kekuatan dan sokongan. Abah bercerita, saat mendapat perkhabaran dari kampung, Nyai sejuk-sejuk, berpeluh-peluh, abah bergegas untuk pulang. Hari itu (selasa) abah berhajat untuk duduk bersama Nyai. abah pulang ke kampung selepas Zuhur. Membawa bekalan biskut untuk dimakan bersama Nyai. Dengan harapan dapat menghabis sisa-sisa masa Nyai bersama. Takdir Allah, perancangan-Nya, abah menerima panggilan telefon ketika berada di dalam bas. Nyai pergi tanpa siapa-siapa disisi. Nyai pergi dalam keadaan sedang tenang tidur.

Air mata seorang anak bercucuran. Kesedihan kerana tidak dapat bersama bonda buat kali terakhir.

Bersiap untuk makan tengah hari dan pulang ke KL untuk memberi sokongan moral kepada abang. Abang sorang-sorang di KL menunggu berita anak di icu. Abah yang pada mulanya mahu bersama-sama adik-adik abah untuk memberi sokongan, turut pulang ke KL.

Sewaktu makan tengah hari, sekali lagi bapa saudaraku berkata: " Abang Man, (suami cik yat) nanti balik Kg lagi ya...Abang Yem (bapa saudaraku) balik ya...Abang Ngah (abah) balik kg ya..."

Tersentuh aku mendengarnya. Sayu sungguh permintaannya!

Ya...
Kampung Johor adalah kampung kegemaranku.
Saudara yang ramai dan ramah-tamah.
Rumah itu penuh dengan memori manis
Walau banyak mana sekali di ubah suai
Bayangan rumah tua lama tetap datang
Tandas suatu ketika dulu di luar rumah
Jauh...

Kemudian,
Dapur yang kecil dibesarkan.
Banjir melanda,
Rumah dinaikkan

Memori kekebun bersama Nyai
Mengutip cendawan...
Belajar buat kuih Koci, kuih apam.
Makan asam bersama Nyai...
Asam limau kegemaran Nyai...
Tidur bersama
Menghidang kuih raya untuk tetamu
Masak tempe

Kini
Yang menghuni rumah itu
Hanya Busu sekeluarga bersama Cik War...

Perjalanan hidup harus diteruskan
Bagaimana kematian kita?
Aku masih punya abah dan ibu
Untuk ku tabur bakti
Sepupuku?
Mereka sudah kehilangan bonda tercinta
3 dan 2 tahun yang lepas
Kini kami sama-sama
Kehilangan Nyai.

Selamat Kembali Nyai
Selamat Kembali ke sisi-Nya
Moga-moga dengan tersenyum
Seperti Nyai pergi penuh tenang

Semoga coretan ini terpahat dihatiku. Semoga suatu hari nanti bila aku membacanya kembali, aku tidak akan lupa perasaan ini. Semoga kiranya aku membaca ini ia akan membawa aku kembali nyata tentang hidup ini tidak kekal. Bukan di sini penghidupan abadiku. Semoga apabila aku menitip kembali tinta keyboard ini, aku insaf akan kelemahan seorang insan bernama MHS yang hanya kerdil dan tidak berkuasa. Aku tidak pernah ada kekuatan. Semuanya milik-Nya. 

HIJRAH: HIGHLY INSPIRED JOURNEY REACHING ALLAH'S HAPPINESS

Tribute to... ....Nenda Tersayang (The End)

Tribute to...

...Nenda tersayang (II)

14 Jun 2011

Aku melalui hari ini seperti hari-hari sebelumnya. Bangun pagi, bukak laptop, check e-mail, check blog, check manga. Bersiap untuk ke tempat kerja. Bergerak ke uia untuk menjemput kak Ain dan bergerak ke tempat kerja bersama-sama. Dengan harapan, kerja hari ini dapat disiapkan dengan cepat supaya dapat meneruskan kerja seterusnya. Pukul 4.oo p.m. aku menerima panggilan dari kakakku. Membawa perkhabaran yang tidak kuduga sama sekali.

"Assalamualaikum, Yam"

"Wa'alaikummussalam...ha..kenapa?'

"Nyai da takde.."

....

"Pe die???"

Aku tergamam. Ku minta kakak ku mengulang kembali kata-katanya. Aku bangun dari tempat dudukku untuk ke pantry. Sebaik sahaja berita itu sampai ditelingaku, terus air mata menitis. Tidak dapat menerima perkara ini. Badanku seakan lemah. Aku melangkah kembali ke hadapan. Menuggu kembali panggilan dari kakakku. Kemudian, kakak ku menyuruhku untuk menjemput adik di sekolah. Petang itu juga kami akan bertolak ke kampung!

Sedih!

Beberapa hari sebelum ini, aku berborak dengan my dearest cousin. Dia ada bertanyakan bila aku akan datang menjenguk nyai. Dan aku memberikan jawapan yg tak pasti. 'Belum ada kesempatan untuk datang, abah selalu balik weekdays.' dan 'Sekarang tengah kerja.' Sambil-sambil aku membayangkan hari rayaku tahun ini di kampung johor penuh meriah, menyambut salam nyai dan bergelak ketawa dengan saudara-mara.

Tapi siapa yang sangka. Kali terakhir aku bertemu Nyai adalah saat dia sudah memejamkan matanya!Aduh! Hatiku luluh menerima berita ini. Kami bergerak pulang ke Kampung selepas menjemput adik di sekolah hi-rock.

Lapan lebih malam itu, aku menerima berita anak abang selamat lahir kedunia. Abang tidak dapat pulang ke kampung bersama-sama. Sesampai di rumah Nyai, dalam pukul 11 malam, abang sulungku mengkhabarkan anak saudara ku masuk icu. Aku tergamam. Seakan baru saja menerima berita anak saudaraku selamat lahir.

Namun, tiada apa yang mampu aku lakukan. Sehingga suasana di ruang tamu sedikit redha dari manusia yang datang melawat, aku dan adik-beradik ku pergi melihat Nyai. Duduk di sekeliling Nyai, turut sama membacakan yasiin bersama sepupu-sepupuku yang lain. Bila Abang Mie membuka selimut yang menutupi muka Nyai, aku melihat dari jauh...sambil meneruskan bacaan ku. Usai membaca, abah datang untuk menutup kembali. Aku bingkas bangun untuk melihat Nyai. Ku cium dahi Nyai. Sejuk! Perlahan-lahan wajahku ku angkat. Ku renung dalam-dalam. Abah cakap, Nyai tidur...Aku kembali menangis. Cuba kutahan dari teresak. Abah mengusap belakangku, seakan memberi semangat.

Aku kembali berundur. Menenagkan diri sebelum turun dari ruang tamu.

Sunday, June 19, 2011

Tribute to...

...Nenda tercinta (I)

Di bawah sebuah pohon yang rendang dan rimbun
dibasahi embun pagi yang sejuk dan suci
seorang hamba dan khalifah Allah
bersama amalan-amalan dan pengorbanan
disemadikan dalam ketenangan dan kedamaian
buat selama-lamanya...

Empat dekad yang lalu kau mejadi balu
tekadmu kekal hanya mahu menjadi ibu
walaupun kau masih muda
kau tak endahkan sapaan mereka
bagaikan kau tak rela kami dianaktirikan

Kaulah yang menjadi ayah
membanting tulang empat kerat
berbakti pada bumi sekangkang kera
memnjadi buruh dan mengambil upah
demi menyara kami yang yatim

Betapa luhurnya jiwamu
kaulah sentiasa di samping kami
dalam lapang dan derita
walaupun kau tak berdaya
tetap kau berkorban sedayamu

Ibu
inspirasi hidupmu kan kami damba
penuh shadu dalam lipatan kalbu
kan tetap kami titipkan
agar limpahan ramat Ilahi bersamamu
cahaya Ilahi menerangi kehidupanmu di taman syurga

Bonda...
Ma'afkan anakanda...ma'afkan anakanda...ma'afkan anakanda
tak berkempatan ku berada di sisimu
ku bergegas agar ku dapat mendakapmu
tika kau hembuskan nafasmu yang terakhir
tapi takdirMu ya Allah mengatasi segala..

...Ibu
biarlah kucupan terakhirku ikatan kita
sebelum wajahmu
diselaputi selimut putih dan kelembutan kapas
ku bisikan janji kalbuku padamu saat itu
Kita kan berjumpa di tempat yang amat indah dan bahagia
dengan redhaNya...kekal selama-lamanya

Ya Allah perkenankanlah janjiku...
Ameen ameen ameen Ya Rabbal Alamin

38 jalan 11
Taman Gombak

3.30 petang (Selasa 12 Rejab 1432/14 Jun 2011) 
saat HIJRAH bondaku ke alam baqa'
(HIGHLY INSPIRED JOURNEY REACHING ALLAH'S HAPPINESS)
Jazakumullah khayran kathira di atas sokonganga dan doa kalian

Samsuri & Zaiton sekeluarga
(nukilan oleh abah tersayang)

Wednesday, June 8, 2011

Kalam-Nya

"Maka apakah kamu mengira, bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?
 Maka Maha Tinggi Allah, Raja yang sebenarnya: Tidak ada Tuhan selain Dia. Tuhan (yang mempunyai) 'arasy yang mulia. 
Dan barang siapa menyembah Tuhan yang lain di samping Allah, padahal tidak ada suatu dalil pun baginya tentang itu, maka sesungguhnya perhitungannya di sisi Tuhannya. Sesungguhnya orang-orang kafir itu tiada beruntung.
Dan katakanlah: 'Ya Tuhanku berilah ampun dan berilah rahmat yang paling baik'"
(Al-mukminun:115-118)

Kita selalu lupa hakikat penciptaan kita...
Dijadikan bukan untuk bersuka ria sahaja
Dia memahami kita...
Tapi kita sukar untuk menoleh dan tunduk pada-Nya
Kemudian,
Dia memberi petunjuk pada kita
"Dan katakanlah:"Ya Tuhanku, berilah ampun dan berilah rahmat yang paling baik.amin
 


Thursday, May 26, 2011

Touched

"ll When I hear somebody sigh, "Life is hard," I am always tempted to ask, "Compared to what?" ll "Sungguh, Kami telah menciptakan manusia berada dalam susah payah." [Al-Balad:4] Be strong. Be tough."
Bila mencari,
Dia memberi jawapannya
Dalam pelbagai bentuk dan gaya.

Mungkin,
Aku juga belum cukup kuat dan tabah
Mungkin juga,
Aku yang belum bersungguh mencari
Jawapan kepada setiap persoalan


[Terima kasih Kak Sumayyah. Walaupun ini ditulis secara umum dalam fb akak, kite terasa semacam Allah turunkan jawapan ini untuk kite melalui akak, It touched my heart. Deeply. Be strong. Be tough. Though its hard.T__T]

Wednesday, May 25, 2011

ummah & keluarga


Sedang menunggu mesin basuh berhenti, tiba-tiba terfikir. Antara ummah dengan keluarga mana lebih penting? Entah kenapa. Mungkin ada kaitannya dengan long list yang diberi oleh naqibah yang kena siapkan sebelum hari Isnin depan.

Kalau ditanya secara general, semua akan kata ummah itu penting dengan hujah-hujah yang hebat-hebat. Tapi, sejauh mana kebenaran dan realiti kita menjalani kehidupan?

Kalau menghadapi situasi yang memerlukan kita memilih antara dua ini, siapakah yang akan kita pilih? Secara tak sedar, kita tetap akan mendahului keluarga kita. Mungkin ada juga segelintir yang betul-betul teguh dengan hujah yang mereka keluarkan.

Sejujurnya, aku akan mendahulukan keluargaku dalam banyak hal. Sebab, keluarga itu sebahagian dari ummah. Ummah terbina dari keluarga. Nak bi'ah solehah, keluarga kena soleh dulu.

Tapi nanti, akan timbul isu; 'Kalau semua nak dahulukan keluarga, sapa nak pimpin ummah?'

Aku pun jadi keliru.


[Penulis dalam mode penuh emosi. Gelodak jiwa yang tak dapat dibayangkan. Macam-macam melayang difikiran. Akur. Kerana manusia itu beremosi. Patuh. Kerana manusia itu dikurniakan akal untuk berfikir dan bertafakur]

P/s: sekali lagi credited to Mr Google untuk manga yang comel ni

Tuesday, May 17, 2011

I heard.I saw.I knew.
All those nonsense.The typical.
Always.
heh
Stop n shut up for awhile.
Listen to others too!

Friday, May 6, 2011

Putrajaya II

おはようございます。 

Alhamdulillah, akhirnya dapat juga update cerita tentang perjalanan ke Putrajaya. Tujuan ke Putrajaya pada awalnya untuk membantu perjalanan program ERAT 2011. Tapi bertukar menjadi lawatan ke Palace of Justice. Dari gombak pukul 10.15 pagi menjemput Nadhirah di rumahnya.

Perjalanan ke Putrajaya banyak memberi pengalaman baru. Sebelum bertolak jauh, Sirr singgah di Petronas untuk mengisi minyak dan pam tayar kereta. Abah ada memberi pesanan, untuk pam tayar kereta, 29-tak ingat unitnya- Bila nak isi, Sirr pun dengan ragu-ragunya menekan butang yang disediakan. Tekan punya tekan, nombor yang turun paling akhir adalah 35. Masa ni mulalah rasa gabra, betul ke abah sebut 29? Bila  cuba telefon abah, tak dapat. Jadinya Sirr pun cubalah tekan butang-butang yang ada, dan keluar nombor lain. 35 bertukar jadi 9. Lepas tu, terus cuba tekan butang '+'. sehingga nombor 200, dan bila tekan butang tukar unit, dia tunjuk 29. Dalam hati rasa mungkin betullah ni; tapi nak dapatkan kepastian dari abah, belakang dah ada kereta yang menunggu, jadinya kasi mereka isi dulu. 

Alhamdulillah, akhirnya selesai satu rintangan. =)
Seterusnya nak cari jalan ke Putrajaya. Bukan tak pernah sampai Bangi. Dah banyak kali sampai Bangi. Tapi masih kurang hafal jalan ke Bangi. Bila nak masuk simpang ke Bangi hati mula ragu-ragu kembali. Tapi, sebab ikut je sign board ke Putrajaya, sampai juga. Walhamdulillah!

Halangan ke-dua, nak cari Palace of Justice kat mana. Masuk Putrajaya rasa macam masuk Singapura, kecuali tak ada kastam nak check kereta. Jalan besar, cantik, baru, luas. Bak kata Nadhirah, tak semak macam kat KL. Mula tu masuk Presint 14. Tapi Presint 14  tu tempat perumahan. Jadinya keluarlah balik dari Presint 14 dan cari Presint 3.

Bila dah jumpa Presint 3, nak cari jalan untuk parking kereta pula. Tak jumpa. Puaslah pusing dua-tiga kali nak cari tempat letak kereta ni. Nadhirah pergi selesaikan masalah disini. Tapi, terpaksa keluar balik dari Palace of Justice sebab nak cari kedai fotostat. Punyalah jauh nak cari kedai fotostat sampai kena pergi ke Alamandar.
Nak cari Alamandar pun sesat juga. Buatlah dua kali round baru jumpa kat mana Alamandar tu. Punyalah jauh ceruk masuk kedalam. Dalam Presint 16. So, kat Alamandar ni, kiteorang pergi fotostat, makan tengahari, solat zuhur, dan dengan izin-Nya dapatlah berjumpa dengan beberapa kumpulan peserta ERAT 2011 sedang ber'explore race' di Alamandar. Tersenyum, bila mengingatkan pengalaman menjadi peserta ERAT dulu. Tersenyum, bila terkenang zaman innocent baru habis SPM, zaman jiwa berkobar-kobar nak menjejakkan kaki ke ipt bersama segunung harapan. Jadi peserta lagi seronok dari jadi komiti. Dalam pelbagai aspek.

Kiteorang kemudian bergerak ke Palace of Justice untuk urusan yang tergendala. Alhamdulillah, semuanya selesai dengan baiknya, walaupun memakan hampir setengah hari untuk siapkan. 

Destinasi seterusnya ialah mencari Masjid Besi, tempat penginapan peserta ERAT 2011. Masjid Besi ni besar sangat. Sesatlah juga dalam masjid. Mencari pintu utama. Tapi yang sedihnya, masjid ni, macam tak berpengunjung sangat. Mungkin belum habis sepenuhnya pembinaanya sebab, masih ada saki-baki kerja-kerja pembinaan. 

Memang sangat letih memandu. Lebih-lebih lagi nak meredah jam dibeberapa tempat, sebab ramai yang nak masuk lorong. Letih-letih pun, pengalaman hidup yang menarik!

Hidup kita tak akan lari dari tersalah langkah. Tapi kita harus tahu untuk kembali ke jalan yang sebenar. Sebab kalau kita tak ambil jalan yang betul, kita akan terus-menerus tak jumpa destinasi kita. Jangan kita terus hanyut tanpa tujuan. Bila matlamat kita jelas, biar salah macam manapun, kita akan berusaha untuk cari jalan yang betul.

Nak cari jalan yang betul pun kita kena ada petunjuk. Kalau sombong memang susahlah nak jumpa jalan tu. Sebab tu Allah turunkan pada kita Al-Qur'an, lepas tu Allah kasi back-up lagi, kasi turun Nabi untuk kita rujuk.

Tak ke ini menunjukkan Allah itu sangat memahami hamba-hambanya. Di beri kita peluang banyak kali untuk berubah dan terus berubah. Hari ini kita macam ni, esok lain gayanya pula. Tapi yang pasti, tujuan kita mesti satu dan jelas. Mesti nak pulang pada-Nya dengan diterima.

Kalau tak ada Asma Zai yang memang duduk di Putrajaya, memang kami akan membazir banyak masa mengelilingi Putrajaya sebab tak tahu jalan dan akhirnya kerja pun tak siap.

Alhamdulillah walhamdulillah. Moga diri ini akan sentiasa mencari jalan yang betul. Biar banyak kalipun tersalah langkah, moga diri ini tak akan berputus asa. amin.amin.amin.

p/s:cuba untuk menggunakan bahasa melayu sepenuhnya, namun apakan daya, seni bahasaku sudah tumpul!Aduh..."Takkan hilang melayu didunia kalau masih ada bahasa melayu dituturkan. Takkan hilang melayu didunia kalau masih ada budaya yang ditegakkan" Bahasa sangat penting ok!

p/s2:Terima kasih sebab sudi membaca deretan kata yang meleret-leret^^

Wednesday, May 4, 2011

Putrajaya

Assalamualaikum,

こんばは みなさん。

Mesti sume pelik kan. Kenapa dengan Putrajaya?Baiklah, hari ini saya pergi ke Putrajaya buat pertama kalinya. Saya sangat keletihan memandu sepanjang hari. Jadinya, untuk makluman penuh sepanjang di Putrajaya akan di tulis selepas saya berehat dan tidur sebentar. Ya, bukan berehat sebentar bersama kit kat kerana kit kat itu boikot.

じゃ おやすみなさい。

Monday, May 2, 2011

10 Ciri Peribadi Muslim Sejati

Dalam masa cuti yang sangat panjang, marilah kita sama-sama meningkatkan dan meneguhkan lagi keperibadian kita supaya hampir dengan peribadi Kekasih agung kita, Rasulullah s.a.w. Jom tengok, ciri-ciri yang kita boleh tingkatkan:


1.Aqidah Sejahtera
-Menjauhi amalan syirik
-Keikhlasan amal
-Beriman dengan rukun iman
-sentiasa bersyukur

2.Ibadah yang Sahih
-Menghargai solat berjemaah di Masjid
-Qiamullail seminggu sekali
-Menunaikan zakat dan berpuasa wajib
-Sentiasa membaca Al-Qur'an dan menjaga adab tilawah
-Menghafaa 1 juzuk AL-Qur'an

3.Akhlak yang Mantap
-Tidak takabbur
-Tidak menipu, mencaci, mengumpat, dan mengejek
-Tidak memperlekehkan sesuatu kumpulan
-Menghormati orang yang lebih tua
-Menunaikan janji dan menjaga rahsia
-Menutup keaiban orang lain
-Sensitif kepada perkara-perkara negatif

4.Mampu Berdikari
-Menjauhi sumber kerja yang haram
-Menjauhi penipuan
-Menunaikan zakat
-Membuat simpanan
-Tidak menangguhkan tugasan
-Memelihara milik awam dan peribadi

5.Berpengetahuan Tinggi
-Mampu membaca dan menulis dengan baik
-Membaca tafsir 1 juzuk
-Menjaga hukum tilawah
-Hafal Hadith 40
-Mengenali sepuluh orang yang dijanjikan syurga
-Mengetahui hukum thoharah/puasa/solat
-Memahirkan diri dengan teknologi baru

6.Fizikal yang Kuat
-Bersih tubuh badan
-Bersih pakaian
-Bersih tempat tinggal
-Beriltizam dengan sunnah makan dan minum
-Senam 2 jam seminggu

7.Sentiasa Bermujahadah terhadap Diri
-Menjauhi perkara haram
-Menjauhi tempat-tempat yang melalaikan
-Meninggalkan tempat-tempat maksiat


8.Pengurusan Diri yang Baik
-Penampilan yang elok
-Tidak mempunyai hubungan dengan pihak yang menentang Islam


9.Menghargai Masa
-Bangun awal
-Menggunakan masa tertentu untuk belajar

10.Bermanfaat Kepada Orang Lain
-Menunaikan hak ibu bapa
-Menyertai majlis-majlis keraian
-Membantu orang yang memerlukan

p/s:peringatan buat diri sendiri juga. Hidup ini tak mudah. Macam-macam masalah ada. Mati pun tak mudah, nanti kena soal macam-macam. Kalau jawapan tak ikut piawai yang dikehendaki, dapatlah kita hadiah yang setimpal dengan jawapan yang salah. Jadi, kalau nak dapat mati yang mudah, memang kena hadapi hidup yang susah bersungguh-sungguh. (insya Allah)

わたし

はじみまして 。。。
わたしは サィル です。
わたしは きょうし じゃありません。
わたしは がくせい です。
わたしは IIUM だいがく の がくせい です。
わたしは にじゅいっさい です。
わたしの たんじょうびは しちがつのむいか です。
わたしは セランゴー のゴンバー からきました。
どうぞよろしく おねがいします。

Hajimemashite....
watashiwa sirr desu.
watashiwa kyoushi ja arimasen.
watashiwa gakusei desu.
watashiwa iium daigaku no gakusei desu.
watshiwa nijuissai desu.
watshiwa Selangor no Gombak Karakimashita.
Douzoyoroshiku onegaishimasu.
*bow*

p/s:Seperti yang telah dijanjikan. Ini adalah pelajaran pertama yang kami lalui semasa mempelajari bahasa jepun. Bagaimana menggunakan の, です dan は. Penggunaan Hiragana dan katakana serta perbezaannya. Selamat beramal ^^

Sunday, April 24, 2011

Sekitar Program PKF

Program Pembudayaan keusahawanan Fraincais(PKF)
19-20 April 2011
2 hari 1 malam
Hotel seri Malaysia, Temerloh, Pahang
Di bawah anjuran  Pusat Pembangunan Usahawan UIAM dengan kerjasama PNS Wilayah Timur



Peluang menimba Ilmu yang sangat menarik. Insya Allah memberi manfaat untuk membangunkan kembali ekonomi ISLAM.amin.

Saturday, April 23, 2011

to whom it may concern:

Assalamualaikum

Sorry to say this but i will reject it. Because i don't know you. And never concern about you. And never bother to know you. Well, yes, i choose who belongs to my circle. and you are not included. Though you may not know it since you don't read my blog or even know if i have blog. And i don't care what you think of me. Not a tiny bit! I'm being me and not anyone. Either way, we never had any real conversation to begin.

Sorry but i choose my childhood, elementary, middle and high school's friend only to be added in my circle. And with some additional extra rules that they should be someone that have the same interest as me and otaku. Others are not going to be added in my fb list.

*shrug*

Thursday, April 21, 2011

Terima Kasih Kak Sumaiyyah ^^



Jom hayati video klip ini...moga ia memberi manfaat kepada kita

Tuesday, April 19, 2011

じゃ またね

off to Temerloh
see ya around
^^

Saturday, April 16, 2011

God's word

Subhanallah, for HE created everything with purpose
"مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَآءَ كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ"
29:41 The parable of those who seek protectors from other than Allah is that of a spider who builds a house; but indeed, the weakest of houses is the spider's house -- if they but knew. 

Today, i read His words, Surah Ankaabut and this verse struck me. sometimes, we do not realized it. That we seek for protection other than God. We seek friends, polices, power, prime minister and King. Though in the end these thing might betrayed us.

According to Tafsir Ibnu Kathir, it's explain:
This is how Allah described the idolators in their reverence of gods besides Him, hoping that they would help them and provide for them, and turning to them in times of difficulties. In this regard, they were like the house of a spider, which is so weak and frail, because by clinging to these gods they were like a person who holds on to a spider's web, who does not gain any benefit from that. If they knew this, they would not take any protectors besides Allah. This is unlike the Muslim believer, whose heart is devoted to Allah, yet he still does righteous deeds and follows the Laws of Allah, for he has grasped the most trustworthy handle that will never break because it is so strong and firm.

We muslim, should firmly hold to Allah. No other can protect us except Him. How Palestinian prisoners could stand firm inside the prisoner of hell without wavering, because they knew only Allah can protect them.

If we, believe in Allah truly, even tsunami or nuclear leaking would not made us shake, for if He say He will protect us, He will. Rather than people that seek protection from other than Allah, its just similar as spider's house. How fragile and frail.

Lets hope that, this verse will increase our faith and iman. For those who have knowledge will understand this. As Allah said in next verse:
 وَتِلْكَ الاٌّمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَآ إِلاَّ الْعَـلِمُونَ
29:43 And these are the examples We give for mankind; but none will understand them except those who have knowledge (of Allah).

May Allah protect us from evils and bad deeds.amin

Tuesday, April 12, 2011

LJ1033

Assalamualaikum!

こんにちは みなさん。
Konnichiwa Mina-san...
(Good afternoon, everyone)

きょうは, にほんごのじゅぎょうはなしましょう。
Kyouwa, nihongo no jugyou hanashimashou.
(Today, lets talk about Japanese language class)

^__^

First attempt to use Japanese sentence, though i'm not sure its correct or not. During Japanese class, we learn to write in ひらがな と かたかな (Hiragana and Katakana), Not much かんじ (Kanji). Since かんじ learn by remembering each word. Honestly, write ひらがな と かたかな are much easier than かんじ。We  learn more on how to introduce ourselves to others, greeting others, ばんごう (number), read times, days, month and years, and common conversation such as; what time is now, where is this or that place, where are we going, how we gonna go there and with whom we are going. We also learn how to differentiate between, present tense and past tense.

This class only has 7 people, though in the beginning there were 10 people. But 3 of them dropped the subject. During the class, we need to talk to make sure that our pronunciation are correct. This class is the same as other classes for we do have quizzes, midterm, presentation, assignment and final exam.

Later, I will introduce myself in Japanese way, but きょう (today), i will show the picture of my group presentation. And 50 words that we have to find for the assignment. My group theme is こうえん(Park).



 

ふろく
ばん
たんご
Meaning
1
こうえん
Park
2
まま
Peach
3
Nest
4
もみじ
Maple
5
やなぎ
Willow
6
ばら
Rose
7
ふんすい
Fountain
8
いす
Chair
9
いし
Stone
10
ごみばこ
Garbage
11
たいよう
Sun
12
くも
Cloud
13
うさぎ
Rabbit
14
ねこ
Cat
15
とり
Bird
16
ふね
Boat
17
みずうみ
Lake
18
りす
Squirrel
19
さかな
Fish
20
いぬ
Dog
21
うま
Horse
22
Tree
23
さくら
Cherry flower
24
はな
Flower
25
おとこ
Boy
26
じてんしゃ
Bicycle
27
おんなのこ
Girl
28
かばん
Bag
29
こうしゅうでんわ
Public Phone
30
がいとう
Street Lamp
31
サンドボクスー
Sandbox
32
スイングプレー
Swing-play
33
クライマー
Climber
34
シーソ
See-saw
35
スライダー
Slider
36
カイト
Kite
37
トイレ
Toilet
38
アイスクリーム
Ice-cream
39
ハンバーガー
Hamburger
40
サンドイッチ
sandwich
41
ピザ
Pizza
42
コーラ
Cola
43
コーヒ
Coffee
44
ヅュース
Juice
45
バレーボール
Volleyball
46
カヤック
Kayak
47
バスケットボール
Basketball
48
サッカー
Soccer
49
バトミントン
Badminton
50
テニス
Tennis

By the way, how i wrote all this words and where do i find the meaning of each word? I use this and this websites. So credits to these sites for helping me! And till now, i still use this website to write, since my computer don't have the software. And for your information, starting number 31 till 50, all the writing is かたかな. you can see the different between ひらがな と かたかな。

Its so much fun. I gain my confidence more! and せんせい (sensei) is cool & happening. I miss him already! =p

That's all for today, 
じゃまたね!
Ja, matane!
(see you later)