Saturday, June 20, 2015

Tawakal

Ali Imram,3:159

"...kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sungguh, Allah mencintai orang yang bertawakal."

Sesungguhnya ayat cinta dan peringatan ini benar2 buatku tersentak. Bukankah janji Allah itu pasti? Mengapa mesti ada ragu? Kerana kita tak lari dari hasutan syaitan dan juga ujian buat kita untuk lebih teguh dengan keputusn yang telah dibuat atau gugur dan berpaling daripada keputusan itu.

Bukankah masa depan itu penuh dengan possibilities? Itu tetap tidak bisa membuat kita goyah dengan janji Allah. Bahkan, bukan hasil yang dilihat-Nya, tetapi usaha kita dalam mencapai tujuan dan dalam melaksanakan hajat kita. Bukankah janji Allah itu pasti.

Meletakkan tawakal itu bukan mudah tetapi tidak mustahil. Tawakal juga bersangkut-paut dengan ketaqwaan kita kepada-Nya. Oleh itu, dalam meletakkan sebenar-benar tawakal adalah dengan ketaqwaan.

Berusaha dalam kemampuan kita dan penuh tekad mencapai matlamat, dan kemudian bertawakal kepada-Nya atas hasil daripada usaha kita. Sama ada kita berjaya cepat, terkemudian mahupun belum berjaya mencapai matlamat bukanlah membuat kita berasa bangga mahupun kecewa.

Bersyukur kerana telah mencapai jaya dan bersabar bila ditangguhkan kejayaan membuktikan kita telah meletakkan sebaik-baik tawakal kepada-Nya.