Saturday, August 22, 2009

ikhtilat bah 2

beberapa hari yang lepas(agaknya dekat lebih dari seminggu jugak kot), perbincangan tentang tajuk ini diutarakan kepada abah. tanya pendapat dan isu2 semasa yang sering berlaku di depan mata. Sebenarnya, prsoalan ini adik yang timbulkan. Bila join adik dengar, dah masuk isu couple istilah zaman muda-mudi sekarang. Actually, bukan kita diharamkan untuk berhubung dengan opposite gender. Cuma tak digalakkan. Bertanya si adik, macam mana kalau bertemu berdua-duaan? Berdua tu ada banyak kondisi. Kalau di tempat yang terbuka dengan punya urusan penting, boleh. Tapi, kalau difikirkan, bagi pihak perempuan, kita sangat2 terdedah dengan macam2 fitnah. lagi2 zaman sekarang ni. Sedangkan Siti Aisyah-ummul mu'minin pun kena fitnah angkara muslihat jahat munafik zaman rasulullah, inikan kita yang tak seberapa ni. so sebaik mungkin elak bertemu berdua even di tempat terbuka.

Lagipun, apa salahnya kalau berjumpa lebih dari dua orang?Another things is, if kita ada feel something speacial kat someone. Lagilah seboleh-bolehnya elak berjumpa dengan die. sebabnya nak avoid dari terus-menerus membesarkan penyakit hati. Kita tak sekuat mana untuk menghadapi godaan syaitan. Kalaulah NAdi Adam Alaihisalam boleh terpedaya, nikan pula kita yang selemah-lemah iman.

MAcam yang di utarakan dalam iktilat bah 1 dulu, bukan takleh berjumpa. boleh. bukan takleh berkawan, boleh. Tapi kita kena bertegas dengan hati kita. Agar tak timbul macam-macam perasaan. Agar niat dan purpose of friendship tu terjaga dan tak tercemar. Sebab orang selalu cakap, friend's relationship is eternal berbanding dengan lover's relationship. And i do believe with this. Kalau kita berkawan, even gado-gado pun, kita akn berbaik balik..(insya Allah). Tapi, kalau jadi lovers? dah clash, mesti segan nak jumpa, mesti malas nak jumpa, mesti ada rasa dendam dihati. Somehow, even friendship pun ley je ada rasa dendam, irihati and so on. Its normal lah. tapi kita boleh selesaikan dengan cara yang baik. BUkan nak cakap jadi lovers tak leh selesaikan dengan cara yang baik. Tapi,..well..maybe korang lagi arif kot. coz i have no experieces. tamau cakap banyak kalau tak de pengalaman.hehe.

This is just my opinion though. No offence tau. Kalau tak puas hati, kemukakan. I always willing to hear it. Insya Allah akn diterima dengan baik everyone opinion.

wasslam