Sunday, August 23, 2009

Ahlan Wa Sahlan Ya RAmaDHAn!

Alhamdulillah Allah masih membuka ruang buat hamba-hambaNya yang sentiasa leka dan lalai untuk memperbanyakkan lagi amal ibadah dan bertaubat di Bulan yang mulia. Bulan Karim! Bertuahnya kita dapat bertemu kembali dengan Ramadhan yang ke-20(buat saya). Bukan semua orang berpeluang untuk berjumpa dengan Ramadhan. Ramai insan yang pergi dulu sebelum sempat bertemu dgn Ramadhan. Contoh paling dekat islah Ustaz Asri-Rabbani. Allah menjemputnya sebelum sempat beliau bertemu Ramadhan.

Sudah 20 tahun bertemu dengan Ramadhan, kalau ditolak zaman kecil-kecil, boleh cakap hanya 13tahun sahaja. Tapi, setakat mana penghayatan kita selama 13 tahun sudah melalui bulan ini? Adakah makin mengerti yang bulan ini bukan hanya setakat menahan lapar dan dahaga serta perkara2 yag membatalkan puasa?Mungkin ada naik, ada turunnya penghayatan keindahan bulan ramadhan.

Marilah sama-sama melipat-gandakan usaha untuk lebih merapatkan diri kita dengan Sang Pencipta. Sudah lebih dari sebelas bulan lalai, Allah menurunkan bulan Ramadhan untuk kita timba kembali ilmu-ilmu yang terlupa, top-up balik amalan2 yang berkurangan. Bak kata sesetengah orang tu, Selamat Datang Kembali ke MADRASAH RAMADHAN! Kita perlu untuk diTarbiyahkan kembali oleh Bulan Ramadhan.

Segala puji bagi Allah tuhan semesta Alam.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar!